با توجه به تغییراتی که اخیرا در وب سایت ایجاد شده چناچه در استفاده از هر یک از بخش های سایت با مشکل و یا سوالی مواجه شدید با رابط کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان تماس حاصل فرمایید.          از تاریخ 1391/4/5 خانه ریاضیات اصفهان به عضویت شورای طرح امانت بین کتابخانه ای در آمد.



درباره کتابخانه مرکزی علوم پزشکی

تشکیل کتابخانه مرکزی

کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۳۶۶ پس از تشکیل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و بعد از جدا سازی دو دانشگاه (اصفهان و علوم پزشکی) به طور مستقل در ۷ بخش (بخش اداری، بخش سفارشات و ثبت منابع اطلاعاتی، بخش اطلاعﺭسانی (خدمات جستجوی مدلاین)، بخش سمعی و بصری، بخش پایان نامه و بخش امانت ) با مجموعه ای در حدود ۱۵۰۰ عنوان کتاب فارسی و لاتین در فضایی به وسعت ۱۰۰ متر مربع فعالیتهای تخصصی خود را بصورت نیمه متمرکز در سطح دانشگاه آغاز نمود.

توسعه کتابخانه مرکزی


در سال ۱۳۷۲ کتابخانه مرکزی با پیگیری کارشناسان و مدیریت وقت کتابخانه و همچنین ورود فناوری های نوین در امر اطلاع رسانی، استاندار رده بندی خود را از دیوئی به زده بندی پزشکی NLM تغییر و راهکار های نوینی را برای سازماندهی و ارائه خدمات امانت به اعضاء خود پیش گرفت و با خرید نسخه Dos نرم افزار کتابخانه ای پارس آذرخش توانست خود را به عنوان معدود کتابخانهﻫﺎیی که سازماندهی و امانت منابع خود را به روش مکانیزه انجام می داد در سطح کشور مطرح نماید.

تغییر سیاست ها با هدف حذف برخی فعالیتها و تعریف ماموریت جدید

با توجه به سیاست معاونت پژوهشی در سال ۱۳۷۷ بخش امانت کتابخانه مرکزی با هدف حذف فعالیتهای خدماتی از کتابخانه مرکزی منحل و تمام منابع منحصر به فرد موجود در آن اعم از کتابهای فارسی و لاتین، پایان نامه ها، اسلاید ها و فیلم و CDهای آموزشی به دیگر کتابخانهﻫﺎی دانشگاه انتقال یافت و کتابخانه مرکزی تنها به عنوان یک واحدی که فعالیتهای ستادی شامل سیاستگذاری، هدایتی و نظارتی را بر عهده داشت به امر برنامه ریزی و پشیتبان کتابخانهﻫﺎی دانشگاه پرداخت.

در سال ۱۳۷۹ با رونق گرفتن استفاده از اینترنت در خدمات کتابداری و از جمله سازماندهی منابع با استفاده از پایگاههای مختلف ارائه دهنده منابع الکترونیکی، کتابخانه مرکزی توانست سازماندهی منابع را باسرعت بسیار خوبی به انجام برساند، در همین زمان کتابخانه مرکزی دانشگاه جهش بزرگی در جهت ارائه خدمات هر چه بهتر به اعضاء خود برداشت و موفق شد بالغ بر ده پایگاه اطلاعاتی که شامل ۵۰۰۰ ژورنال الکترونیکی تمام متن بود را به جامعه علمی تقدیم نماید و گام بزرگی در جهت اطلاع رسانی پزشکی بردارد. سپس نرم افزار جامع اطلاع رسانی خود را از محیط Dos به محیط ویندوز ارتقاء داد و متعاقب آن عملیات بارکدگذاری کتب موجود در تمام کتابخانه های دانشکده ها و بیمارستان الزهرا که یکی از بزرگترین کتابخانه های مراکز آموزشی تحت پوشش کتابخانه مرکزی بود را انجام دهد و به عنوان اولین دانشگاهی که تمام خدمات کتابخانه های خود را کاملا ماشینی کرده است در سطح کشور مطرح شد.

تمرکز زدایی

متأسفانه بنا به دلایل تمرکززدایی در سال ۱۳۸۲ فضای کتابخانه مرکزی که در طبقه دوم و سوم کتابخانه دانشکده پزشکی مستقر بود بازپس گیری و کتابخانه مرکزی به ساختمان شماره ۴ حوزه معاونت پژوهشی منتقل و در ۳ اتاق جای داده شد و پس از آن نیز بعد از یک سال از آن محل نیز به ساختمان سایت مرکزی دانشگاه که تنها دارای یک سالن ۱۰۰ متری است نقل مکان کرده است لازم بذکر است این فضا هیچ تناسبی با رسالت کتابخانه مرکزی که همان فعالیتهای ستادی است وجود ندارد.

با توجه به تغییر مدیریت کلان دانشگاه و آگاهی نسبت به تأثیر خسارات وارده در دوران رکود فعالیت ها و خدمات کتابخانه مرکزی، باز تقویت این واحد در برنامه های معاونت پژوهشی جای خود را پیدا کرد. در حال حاضر کتابخانه مرکزی دارای بخش های زیر است:

۱- مدیریت ۲- سفارش و تهیه منابع علمی، ۳- ثبت منابع، ۴- سازماندهی و نمایه سازی منابع و ۵- بخش رایانه و خدمات اطلاع رسانی

سرویس و خدمات کتابخانه مرکزی از طریق بخش های فوق برای بیش از ۴۵ کتابخانه در سطح دانشگاه انجام می گیرد که مهمترین آنها عبارتند از: ۷ کتابخانه دانشکده ای و ۱۲ کتابخانه آموزشی و درمانی در بیمارستانها، ۲۰ کتابخانه شبکه های بهداشتی درمانی و ۷ کتابخانه خوابگاهی و کتابخانه های گروه ها و مراکز تحقیقاتی .

از آنجا که کتابخانه های دانشگاه به صورت نیمه متمرکز اداره می شود کتابخانه مرکزی مسئولیت مهم نیازسنجی منابع مورد نیاز، تأمین نیروی انسانی و پیگیری مداوم اطلاع رسانی منابع الکترونیکی و سایر منابع چاپی موجود در کتابخانه ها را از طریق نرم افزار جامع کتابخانه ای که ارتباط آن از طریق یک سرور که در محل کتابخانه مرکزی نگهداری می شود را بر عهده دارد.

کتابخانه مرکزی به منظور پویایی و بروز رسانی کتابخانه های دانشگاه هر ساله با برنامه ریزی مشخص توسط کارشناسان، کتب تخصصی هر مرکز را شناسایی کرده و با هماهنگی های لازم و حضور یک کتابدار از هر دانشکده و یا مرکز آموزشی جهت خرید کتاب از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ناشران مختلف داخلی و خارجی اقدام می نماید و پس از انتقال به اصفهان در کوتاه ترین زمان ممکن کتب خریداری شده را ثبت، فهرست نویسی و سازماندهی کرده و به مراکز تحویل می دهد.

کتابخانه مرکزی به عنوان قلب کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی وظیفه هماهنگی و رسیدگی به کلیه امور مربوط به کتابخانه ها شامل: پی گیری سفارشات، اجرای بخش نامه های ابلاغی، جمع آوری درخواست ها، رفع نیازهای فنی و تخصصی کتابداران و تنظیم آیین نامه ها، برنامه ریزی و سیاست گذاری، تهیه گزارشات مختلف از چگونگی فعالیت مراکز، بررسی مشکلات و ارائه راه حل های مناسب و برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری کتابخانه ها را برعهده دارد. یکی از فعالیتهای جدید معاونت پژوهشی جهت ارتقاء کتابخانه ها تشکیل شورای فنی و سیاستگذاری کتابخانه های دانشگاه می باشد این شورای متشکل از رئیس کتابخانه مرکزی، مسئول بخش سفارشات کتابخانه مرکزی، مسئول امور اداری کتابخانه مرکزی، رئیس یا یک نفر کارشناس کتابداری از هر دانشکده و چند نفر عضو هیئت علمی از دانشکده ها و مراکز محتلف هر ماهه جلساتی جهت رسیدگی به مشکلات کتابخانه ها، تدوین آیین نامه ها، بررسی فعالیت کتابخانه ها و برنامه ریزی جهت رسیدن به اهداف مشخص شده تشکیل می شود.

برنامه و اهداف کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

۱- بررسی و ارزیابی وضعیت موجود کتابخانه ها و خدمات کتابخانه ای از نظر کمی و کیفی و اجرای طرحهای تحقیقاتی مرتبط، به منظور شناسایی نقاط ضعف موجود در کتابخانه های دانشگاه و مراکز درمانی

۲- ارتفاء کمی و کیفی خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی پزشکی در کتابخانه های مراکز درمانی- آموزشی تابعه دانشگاه

۳- آموزش وتوانمندسازی نیروی انسانی کتابدار (کتابداران دانشگاه) با هدف تخصصی نمودن بخش های کتابخانه و بهینه سازی کیفیت ارائه خدمات کتابخانه ای دانشگاه

۴- اصلاح و بهینه سازی مجموعه عناوین مجلات چاپی لاتین گروههای آموزشی دانشگاه

۵- نصب نسخه های جدید نرم افزار جامع کتابخانه و ویرایش آن به منظور استانداردسازی خدمات کتابخانه ای

۶- وجین دوره ای و بروز نمودن کتابهای موجود در کتابخانهﻫﺎی دانشگاه

۷- برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور استفاده بهینه اعضاء محترم هیئت علمی، دستیاران و دانشجویان از منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه دیجیتال

۸- گسترش ارتباط بین دانشگاهی به منظور تامین منابع مورد نیاز کاربران از طریق خدمات امانت بین کتابخانه ای

۹- گسترش کمی و کیفی پایگاه های الکترونیکی جدید در حوزه های پزشکی و پیراپزشکی


ورود به سایت کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی

 
طراحی شده توسط رسول خالقی

/p>

شما از یک مرورگر غیر استاندارد استفاده می کنید